submenu

Expo over impressionisme en fauvisme in de maak - 09/03/2020

‘Kunst overstijgt taal- en andere barrières’

BEEcause lanceerde een oproep om impressionistische en fauvistische kunstwerken te mogen lenen voor een expo in Linkebeek. Die zal in het najaar plaatsvinden. Curator van dienst is Peter Vanruysseveldt.

Wat brengt Linkebeek ertoe om een expo rond impressionisme en fauvisme te organiseren?

Vanruysseveldt: ‘Enkele maanden geleden benaderde BEEcause me met de vraag of ik wilde meewerken aan een initiatief waarmee we Linkebeek op de kaart konden zetten. Als kunstliefhebber dacht ik meteen aan de fauvistische maar ook impressionistische kunstenaars die tijdens de periode 1880-1930 een sterke band met Linkebeek hadden. Een kunstig idee was geboren en werd door de leden van BEEcause aanvaard.

Kunst overstijgt taal- en andere barrières en past daarom mooi in de missie van BEEcause. Zij willen de verschillende gemeenschappen in Linkebeek dichter bij elkaar brengen.’

Kan je de stromingen impressionisme en fauvisme duiden?

Vanruysseveldt: ‘In impressionistische schilderijen speelt de lichtinval een cruciale rol. De schilder gebruikt het licht om zijn beleving van een specifiek moment uit te drukken. Vaak werken impressionisten met kleurstippen waardoor je gemengde kleurschakeringen krijgt. Fauvisme herken je dan weer aan het gebruik van felle, nauwelijks gemengde kleuren. Het is iets ruwer qua schildertechniek dan het impressionisme. De kunststroming tref je zowel in Frankrijk als in België aan. In ons land concentreerde het fauvisme zich vooral in onze contreien (Brabant) tussen 1906 en het begin van de jaren 1920.’

Heel wat Brabantse fauvisten werden aangetrokken door Linkebeek. Is daar een verklaring voor?

Vanruysseveldt: ‘Linkebeek was voor de fauvisten wat Sint-Martens-Latem is voor de expressionisten. De aantrekkingskracht van beide gemeenten bestaat erin dat ze vlak bij een stad liggen en tegelijkertijd een prachtig kader met pittoreske landschappen aanbieden. Dat Linkebeek zo’n trekpleister voor fauvisten was, komt ook door brouwer François Van Haelen. Zijn brouwerij was gevestigd in de Put van Kalevoet (waar nu de Delhaize is). Hij was niet alleen een van de belangrijke Brusselse brouwers in het begin van de 20e eeuw, hij was ook een groot kunstliefhebber en verwoed verzamelaar met een groot hart voor jonge, beginnende kunstenaars. In zijn huis kwamen die avant-gardekunstenaars samen om een geuze te drinken en om over kunst te discussiëren en elkaar te inspireren.’

‘Tijdens diezelfde periode startte in Brussel de Galerie George Giroux. Een kunstgalerij die later het centrum werd van wat we nu het Brabants fauvisme noemen. Ze steunde de jonge kunstenaars van die nieuwe beweging voluit. Ze was ook de allereerste galerij in ons land die de jonge kunstenaar Rik Wouters een vast contract aanbood.’

Enkele jaren geleden heb je een catalogus met het grafisch werk van Rik Wouters samengesteld. Is hij je favoriete fauvistische kunstenaar?

Vanruysseveldt: ‘Ik ben in elk geval gefascineerd door zijn toptalent. Hij begon zijn artistieke loopbaan als beeldhouwer, maar was in de eerste plaats een uitstekende tekenaar die zich is gaan toeleggen op schilderkunst. Opvallend detail: in het begin van zijn loopbaan ging hij naar de Brusselse academie, maar eigenzinnig als hij was, hield hij het daar niet lang uit. Hij had een eigen visie die wars stond van de geijkte normen van toen. Het heeft tot indrukwekkende werken geleid. Jammer genoeg is hij veel te jong gestorven. Hij heeft amper 10 jaar gewerkt en was nog geen 34 jaar toen hij aan de gevolgen van kaakbeenkanker overleed.’

Een andere bekende fauvist was Ferdinand Schirren. Krijgen we zijn werken ook te zien?

Vanruysseveldt: ‘Ja. Iemand die nog werken van Schirren heeft, stelde zich al kandidaat om mee te werken. In zijn tijd was Schirren een begrip. Ook bij hem zijn de sprekende, felle kleuren heel opvallend. Hij woonde bovendien in Linkebeek.’

Heb je al veel reacties op jullie oproep om werken voor de expo te lenen gekregen?

Vanruysseveldt: ‘Het is opvallend hoeveel spontane meldingen we ontvangen hebben. Ook van de kleinkinderen en achterkleinkinderen van fauvistische schilders zoals Georges Creten en Médard Verburgh kregen we een reactie. Belangrijk is ook dat we voor de expo kunnen rekenen op de medewerking van Serge Goyens de Heusch. Hij zit onder meer in de raad van bestuur van Huize Lismonde en schreef meerdere interessante boeken over kunst, waaronder een standaardwerk over het impressionisme en fauvisme in ons land.’

Waarom wordt de expo niet te missen?

Vanruysseveldt: ‘Omdat er in de expo werken worden getoond die zowat honderd jaar geleden grotendeels in onze regio zijn gemaakt, maar die nog nooit eerder aan een publiek zijn getoond. Ook het feit dat de tentoonstelling op drie locaties loopt, is vrij uniek. Zo zal er werk te zien zijn in zowel Hoeve Holleken, de Moelie als Huize Lismonde. En dan is er de participatie van heel wat mensen uit Linkebeek. Dat er zo veel mensen aan de tentoonstelling meewerken, is bijzonder. Ik wil graag alle vrijwilligers en bruikleengevers bedanken. Zonder hun medewerking kunnen we dit initiatief niet realiseren. Je kunt er van op aan dat het een kleurrijke verzameling wordt van topwerken van avant-gardekunstenaars als Ensor, Wouters, Schirren, Brusselmans, Thevenet en nog veel andere grote en kleine meesters. Op enkele uitzonderingen na zullen zowat alle kunstenaars die rond WOI fauvistisch werkten vertegenwoordigd zijn met schilderijen, maar ook tekeningen en grafisch werk.’

Heb je werken die je ter beschikking wil stellen voor de expo? Neem contact op met Peter Vanruysseveldt via 0486 93 02 32 of vrpeter@hotmail.com. Absolutie discretie is gegarandeerd.

Tekst: Nathalie Dirix
Foto: © Tine De Wilde
Uit: sjoenke maart 2020