submenu

LinkeBeer op de markt - 17/09/2020

‘We zouden het bier graag in Linkebeek brouwen’

Linkebeek heeft sinds enkele maanden een eigen biertje. Twee van de bezielers, Lou Ryckaert en vader Yves, wonen zowaar in de voormalige brouwerij in de Brouwerijstraat. Ze hopen er op termijn het bier zelf te kunnen brouwen.

Marktonderzoek

De 19-jarige Linkebekenaar Lou Ryckaert heeft met hulp van zijn vader Yves en zijn oom Jean-Paul in de lente van dit jaar met LinkeBeer een eigen lokaal bier op de markt gebracht. Dat net Lou en Yves met dit initiatief voor de dag komen, is best opvallend. Het gezin Ryckaert woont immers in het woonhuis van het voormalige brouwerijcomplex in de Brouwerijstraat, waar nu het bedrijf Plumka is gevestigd. ‘Het idee om met een eigen bier te beginnen is twee jaar geleden ontstaan. Zelf drink ik al eens graag een biertje. Dat we vlak naast een vroegere brouwerij wonen, vond ik een leuk gegeven om op verder te bouwen. Als kind heb ik nog uren gespeeld in het bos achter de brouwerij’, vertelt Lou. ‘We zijn niet halsoverkop te werk gegaan en hebben niet zomaar een bier laten brouwen, maar hebben de tijd genomen om de markt te onderzoeken en de biersector te leren kennen. Zo vroegen we ons af of het wel mogelijk was om vanaf nul te starten. Het bleek doenbaar, al hebben we ondervonden dat bier brouwen veel moeilijker is dan we dachten.’

Brouwproces

De kennis van broer en oom Jean-Paul Ryckaert, doctor in de chemie, kwam goed van pas. ‘Mijn broer is bierliefhebber. Zijn achtergrond maakt dat hij het brouwproces veel beter begrijpt’, legt Yves uit. ‘Hij is meteen begonnen met een masteropleiding aan de universiteit om meester-brouwer te worden. We zijn blij dat we hem aan boord hebben, want we hadden iemand nodig met kennis over het technische aspect van het brouwen. Hij wil tot op de molecule begrijpen hoe het brouwproces eraan toegaat. Bier brouwen is op zich niet moeilijk. Altijd hetzelfde bier brouwen is dat wel. De temperatuur een paar graden laten stijgen of zakken is soms genoeg om een heel ander bier te hebben.’

Het bier dat de familie Ryckaert nu op de markt heeft gebracht, is niet door Jean-Paul gebrouwen. ‘We hadden nog niet de kennis en de mogelijkheden om zelf bier te brouwen. Toch wilden we al van start gaan. Daarom zijn we in zee gegaan met de Limburgse brouwerij Anders’, verduidelijkt Yves. ‘Het recept voor het bier is ontwikkeld aan de universiteit waar mijn broer zijn opleiding volgt. Hij is er in contact gekomen met Sonia Collin, het hoofd van een laboratorium gespecialiseerd in brouwen. Bij het tot stand komen van het recept was er wel inspraak van een soort van degustatiecomité met twintig mensen. Na veel overleg en proeven was ons bier klaar. Het is een blond bier geworden, karaktervol, maar toch met een alcoholgehalte van slechts 5,8 procent. We wilden geen zwaar bier waarvan mensen moeten bekomen als ze er één glas van hebben gedronken. Een lichter bier is ook beter voor de gezondheid én veiliger voor het verkeer.’

Mensen linken

Ook over de naam LinkeBeer is nagedacht. ‘Eerst wilden we het bier gewoon ‘Linkebeek’ noemen. Er zijn immers veel bieren die naar een gemeente genoemd zijn. Alleen is het niet meer mogelijk om een gemeentenaam als merk te beschermen. Daarom hebben we één letter veranderd waardoor er meteen een verwijzing was naar bier’, weet Lou. ‘Gesprekken met een marketingspecialist hebben ons geleerd dat er nog meer in de naam zit. LinkeBeer moet een bier zijn dat mensen aan elkaar linkt. Ons bier moet de gemeenschap samenbrengen, want er is veel meer wat ons verbindt dan wat ons verdeelt. Door de naam kan LinkeBeer uitgroeien tot meer dan enkel het bier van Linkebeek. Dat is interessant als we ons richten op mensen van buiten Linkebeek. Momenteel ligt onze focus wel nog op Linkebeek en de onmiddellijke omgeving. Zo is het bier al te verkrijgen in verschillende Linkebeekse horecazaken en het is ook te koop in korteketenwinkel Lokale, kruidenierszaak Au petit poids, traiteurzaak Savoury en supermarkt Proxy Delhaize op het Gemeenteplein.’

De verkoop van het bier loopt beter dan verwacht. ‘We hadden een groots opstartmoment gepland en wilden ons bier bekendmaken op verschillende evenementen in Linkebeek. Het coronavirus heeft er jammer genoeg anders over beslist. We hopen dit volgend jaar alsnog te kunnen doen. Toch is er al veel vraag’, vertelt Lou. ‘Promotie voeren we vooral via sociale media, al geef ik iedereen die langskomt graag uitleg over ons verhaal en ons project. Verder proberen we via marketing ons bier bekend te maken. Zo hebben we onder meer bierviltjes, stickers en glazen laten maken. Dat hoort er allemaal bij. We zitten niet stil en denken zelfs aan een volgend bier.’

Crowdfunding

Op termijn wil de familie Ryckaert haar bier in Linkebeek brouwen. ‘In het achter ons gelegen brouwerijcomplex is er een gebouw vrij. Als ons project de goede richting uitgaat, hopen we daar de productie te kunnen opstarten’, stelt Yves. ‘Tot begin jaren 50 werd op de site op de traditionele manier bier gebrouwen. Het zou fijn zijn om de draad te kunnen oppikken. Om het pand gebruiksklaar te maken, zijn wel grote investeringen nodig. Daarom spelen we met het idee om via crowdfunding de Linkebekenaren bij het project te betrekken. We willen dat de inwoners fier zijn dat hun gemeente een eigen bier heeft. Nu zijn we vooral bezig met het creëren van enthousiasme waardoor Linkebekenaren willen dat het bier in Linkebeek zelf wordt gemaakt.’ Ook Lou benadrukt het belang van de band met Linkebeek. ‘Het is zeker niet onze bedoeling om met een agressieve marketingcampagne ons bier snel bekend te maken, om het dan te verkopen aan een grote speler op de markt. Ik kijk naar de lange termijn en wil dat we een familiebedrijf blijven.’

 

Tekst: Jelle Schepers
Foto: © Tine De Wilde
Uit: Sjoenke september 2020