Gemeenschapskrant

Caroline Clement covert Madonna

13/12/24

Als kind deed Caroline Clement de danspasjes van Madonna na. Vandaag brengt ze, samen met vier dansers en een liveband, een Madonna-tributeshow.

Caroline Mydonna
© Tine De Wilde

Wat is de insteek van Mydonna?

Caroline Clement: ‘Onze show is ontstaan als een eerbetoon aan Madonna, de grootste vrouwelijke artiest aller tijden. Haar muziek is verweven met de belangrijke momenten in mijn leven. Haar levensfilosofie, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen zijn een bron van inspiratie voor mij. Op vele vlakken heeft ze barrières doorbroken. Haar grote kracht bestaat erin dat zij haar eigen weg volgde toen ze bekend werd. Ook al leidde dat soms tot kritiek, Madonna deed wat zij vond dat zij moest doen.’

Wat zie je als haar grootste verwezenlijking?

‘Voor veel mensen betekent zij heel veel. Ik denk bijvoorbeeld aan de LGBTQ+- gemeenschap. Zij toont hoe bevrijdend het is om je los te maken van meningen van anderen. Maar haar allergrootste prestatie is toch wel dat ze er vandaag nog steeds staat. Haar 65-jarige leeftijd houdt haar niet tegen. Daar kan je toch alleen maar respect voor hebben.’

Stel dat je haar zou mogen interviewen, wat zou je haar dan vragen?

‘Ik zou haar vragen hoe het voelt om als superster de verantwoordelijkheid voor zo veel mensen te dragen. Denk maar aan de hele delegatie die met haar meereist als ze op tournee gaat. Voor al die mensen is zij verantwoordelijk. Schrikt die verantwoordelijkheid haar soms niet af?’

Welk nummer van Madonna heeft voor jou een bijzondere betekenis?

‘Frozen. Die song heeft mij al meerdere keren in mijn leven geholpen bij het verwerken van een verlies. Dat was het geval bij zowel een relatiebreuk als bij het overlijden van een dierbare vriend tijdens de coronapandemie. Het nummer gaat over leren loslaten.’

Weet je nog welk nummer jouw liefde voor Madonna helemaal deed openbloeien?

‘Dat zijn er heel wat. Maar als ik toch moet kiezen ga ik voor Into the groove, Frozen, Music en Vogue.’

Wanneer wist jij dat jij zelf nummers van Madonna wilde gaan zingen?

‘Als kind vond ik het al leuk om haar danspasjes te imiteren. Het is vooral haar repertoire uit de jaren 80 dat mij inspireert en dat wij tijdens de tribute brengen. Met de jaren is Madonna geëvolueerd. In de jaren 80 was ze een goedlachse, spontane, no-nonsenseartieste. Vandaag is ze veel meer een visual artist met een boodschap.’

Wat sprak jou aan in haar boodschap?

‘Haar levensverhaal boeit me. Ze verloor haar moeder op jonge leeftijd. Als klein meisje verliet ze haar geboortestad Detroit en trok ze met 5 dollar op zak naar New York. Daar heeft ze het kunnen maken dankzij haar ijzersterke discipline. Het verlies van haar moeder heeft ongetwijfeld een belangrijke rol gespeeld in wie ze geworden is. Je zou kunnen stellen dat de liefde van het publiek het gemis van moederliefde voor haar compenseerde.’

Hoe kijken jouw ouders naar jouw artiestencarrière?

‘Zij waren bezorgd over mijn ambities als artiest. Eerst een diploma halen was hun advies. Ik heb dan ook voor bedrijfsvertaler-tolk gestudeerd. Dat beroep heb ik nooit echt uitgeoefend, maar ik heb het diploma wel op zak. Later ben ik lessen en workshops in pole dance, burlesque en gogodance gaan geven.’

Wat wil jij de deelnemers aan jouw lessen bijbrengen?

‘Ik wil hen vooral meegeven dat dansen begint met het beheersen van danstechnieken. Eenmaal je die onder de knie hebt, wil je niet te veel nadenken over wat je moet doen, maar je vooral overgeven aan het voelen. Een goede danser denkt niet al te veel na, die voelt vooral. De danstechniek moet een automatisme worden.’

Jij deed ook slagwerk. Helpt je dat als danser?

‘Het heeft mijn gevoel voor ritme vooral versterkt. Ik drum heel graag op rockmuziek. Ik treed ook op met Echo City Waves. Een band die vooral new wave uit de jaren 80 brengt.’

Jij hebt iets met muziek uit de jaren 80. Wat spreekt je aan in die tijd?

‘Het leven was toen een pak eenvoudiger dan vandaag. Er hing een heel andere sfeer. Nu moet alles almaar sneller gaan en perfecter zijn. Het voelt alsof er voortdurend aan je mouw getrokken wordt. Soms heb ik het gevoel dat mensen niet meer werken om te leven, maar leven om te werken.’

‘Het lijkt alsof we onze menselijkheid voor een groot deel verloren zijn. Vroeger had je nog muzikanten die een echte persoonlijkheid hadden. Ik denk aan artiesten zoals Tina Turner, Bruce Springsteen, Blondie, Freddy Mercury … Elk van hen was uniek in zijn of haar genre. Dat soort orginaliteit is vandaag in grote mate verdwenen. Dat is een echt gemis.’

Jij nam deel aan de televiseshow Starstruck. Wat leerde je uit die ervaring?

‘Ik heb getwijfeld of ik wel zou meedoen. In zulke televisieprogramma’s krijg je immers slechts een paar minuten tijd om je te bewijzen. Gebaseerd op wat je in die korte tijdspanne toont, wordt er een label op je geplakt waarmee je een hele tijd verder moet. Toch ben ik blij dat ik het gedaan heb. Ik heb liever spijt van iets dat ik gedaan heb dan van iets dat ik niet gedaan heb. Het was een overwinning op mijzelf, die beloond werd met de publieksprijs.’

If you can’t beat fear, do it scared’, is een zin die op jouw website staat. Wat bedoel je daarmee?

‘Je hebt twee soorten angst. Er is de angst die nodig is om te overleven. Als je voor een groot fysiek gevaar staat, hou je daar maar beter rekening mee. Maar er is ook de angst die je ervan kan weerhouden om in je leven te groeien. Die angst wil je iets zeggen. Die nodigt je uit om de uitdaging met jezelf aan te gaan. Het is je toegangsticket tot je verdere persoonlijke groei. Ik heb hem meerdere keren in mijn leven overwonnen. En het is precies daardoor dat ik mij vandaag als Caroline Clement sterk genoeg voel om Madonna te vertolken.

Tekst: Nathalie Dirix
Foto: © Tine De Wilde
Uit: sjoenke december 2024

Meer nieuws

  • Kinderstreken

    Kinderstreken: theater en film voor de hele familie

    20/12/24

    Ken je kinderstreken.be? De website die je wegwijs maakt in het theater- en filmaanbod voor families in onze streek? Nele D’herde van gemeenschapscentrum de Boesdaalhoeve en Karen Rodet van cultuurcentrum de Meent waren er bij vanaf het prille begin.

  • Kunstenaarsdorp Marin Strebelle

    Marin Strebelle: een dichter zonder woorden

    13/12/24

    Organische lijnen die de essentie van een Linkebeeks landschap weten te vatten. Daaraan herken je de aquarellen van Marin Strebelle. ‘Mijn liefde voor de natuur geef ik door via kunstwerken.’

  • Boer Pierre en Kevin

    Landbouwer Pierre Berghmans (82) vond in kleinzoon Kevin de ideale opvolger

    13/12/24

    Met een gerust hart heeft landbouwer Pierre Berghmans (82) de fakkel kunnen doorgeven aan kleinzoon Kevin Vanderperre (28). Door zijn gezegende leeftijd én behandeling tegen beenmergkanker zou je denken dat Pierre het boerenbestaan definitief heeft afgezworen, maar niets is minder waar. ‘Ik help nog waar ik kan.’