Gemeenschapskrant

De twee kanten van Genesis en Genesis Project

16/03/24

Met de tournee ‘Two Sides Live’ wil de Nederlandse tributeband Genesis Project zijn publiek verruimen. Door de songs van zowel Peter Gabriel als Phil Collins te spelen hopen ze meer dan alleen de vergrijzende fans aan te spreken. ‘Het originele bronmateriaal blijft heel belangrijk voor ons.’

Tijd voor wat anders, dacht de Nederlandse tributeband Genesis Project. Op de nieuwe tournee Two Sides Live gooien de muzikanten – die er vroeger niet voor terugdeinsden volledige Genesis-albums integraal na te spelen – het over een andere boeg. Tijdens hun optreden brengen ze materiaal uit de symfonische beginperiode van de Engelse band, die tussen 1967 en 2022 furore maakte in verschillende bezettingen. In het tweede deel is het repertoire van na 1975 te horen. Zo hoeven de bandleden tenminste één tournee niet te kiezen tussen het Genesis-tijdperk met Peter Gabriel of dat met Phil Collins als leadzanger.

Hits uit de jaren 70 en 80

Two Sides Live is een vette knipoog naar hun livealbum Three Sides Live’, zegt Roland van der Horst tijdens een Zoom-gesprek vanuit zijn thuisbasis Apeldoorn. Hij is de vocalist die op dezelfde avond de stemmen van beide flamboyante frontmannen combineert. ‘Zo hoeven we ons niet te beperken tot de nummers uit hun iconische albums uit de seventies, toen de briljante composities van Genesis mee aan de basis lagen van de doorbraak van de progressieve en symfonische rock. Zowel klassiekers als Firth of Fifth en The Cinema Show, een van mijn persoonlijke favorieten, als hits uit de eighties staan op het programma. Met Sledgehammer en In the air tonight passeren zelfs enkele meer commerciële nummers uit de solocarrières van beide zangers de revue.’

Op die manier hoopt de band zijn publiek te verruimen. ‘Als je alleen de oude progrock speelt, is het tegenwoordig moeilijker om publiek op de been te krijgen. De reacties na de eerste twee shows waren positief. Met name de dames zijn opvallend enthousiast over de nieuwe tournee. Zij beginnen mee te zingen en te swingen met Jesus he knows me. Of ze mijmeren weg bij een romantisch liedje als Hold on my heart. Met de combinatie van oud en nieuwer proberen we ons voorzichtig wat uit de niche te bewegen waarin we ons bevonden toen we het album The lamb lies down on Broadway integraal brachten.’

Tributemarkt

Een en ander heeft ook met de tijdsgeest te maken. ‘Er is nog een markt voor goeie tributebands in het commerciëlere segment’, vervolgt van der Horst, die naast de stem van deze covergroep ook zanger-gitarist van Mangrove is. ‘Met eigen materiaal is het lastig om voet aan de grond te krijgen.’ Daar kan ook Lex Bekkernens van meespreken. Hij is een van de twee drummers die Genesis Project meebrengt naar Linkebeek en roeit met Deflexion tegen de stroom in met zo’n eigentijds bandje, dat prog een hedendaags gezicht probeert aan te meten. Hij speelt ook het voorprogramma. ‘Nieuw werk is bijna niet aan de man te brengen, dus doen we gewoon nog beter ons best. Voor de beginperiode van Genesis of Yes zijn vooral muzikanten zelf warm te maken. Gelukkig dragen de echte muziekliefhebbers ook de andere klassieke progbands in hun hart, én brengen ze hun kinderen af en toe mee.’ (lacht)

Klassiek en eigentijds

Genesis Project blijft de songs van Genesis met veel passie spelen, ondertussen al zo’n kwarteeuw. ‘Compositorisch zit deze muziek zo vernuftig in elkaar dat je ze niet beu wordt’, zegt van der Horst. Tijdens zijn tienerjaren was hij gek op Yessongs, het eerste livealbum van die andere Engelse progrockpionier. ‘Genesis leerde ik kennen door de liveplaat Seconds out. Samen met Pink Floyd en King Crimson vormen Yes en Genesis het klavertje vier van de progressieve rock én van mijn jeugd. Eigenlijk voerde Genesis klassieke muziek uit met eigentijdse instrumenten. De ijzersterke composities van Tony Banks waren heel melodisch, maar lieten tegelijk ruimte voor gekkigheid. Omdat de ritmes zo krachtig zijn, brengen we twee drummers mee. Die zorgen voor extra dynamiek.’

Ook Bekkernens heeft een boon voor de knappe arrangementen van Banks, die volgens hem de mosterd haalde bij de Russische klassieke componisten. ‘Bassist Mike Rutherford heeft een unieke basstijl, er bestaat geen tweede Steve Hackett, en dan zwijg ik nog over de flamboyante frontmannen. Gabriel is nog steeds een briljante zanger en Collins liet alles in de latere jaren wat meer grooven.’

Als drummer vindt hij Collins zelfs wat onderschat. ‘Hij heeft destijds de jazzen de progrock dichter bij elkaar bracht. Mijn persoonlijke favoriet is Robbery, assault and battery, maar pakweg de eerste zes Genesis-albums staan vol meesterwerkjes. Op onze liveshows houden we de partijen van Seconds out aan, een plaat die we soms integraal brengen. Voor het fameuze drumduet van Chester Thompson en Phil Collins levert de Live in Rome-uitvoering de blauwdruk. Het originele bronmateriaal blijft voor ons heel belangrijk. Dat probeer ik met Roy Kieftenbeld, de andere drummer, één op één over te pakken.’

Wat de zang betreft, ligt dat moeilijker. ‘Fysiek lijk ik misschien nog het meest op Phil Collins’, besluit van der Horst lachend, verwijzend naar zijn kale knikker. ‘Maar daar houdt het op. Ik heb wel goed geluisterd naar hoe ze zingen en een sfeer neerzetten, door hun stem net wat rauwer of lichter aan te wenden. Mijn lievelingstrack van deze set is One for the vine, omdat Collins zijn stem daar heel gevarieerd gebruikt, inclusief hoge kopstem.’ Bekkernens, die als junior in 2016 bij de coverband aansloot en veel te jong is om de oude Genesis live meegemaakt te hebben, kan dat alleen maar beamen. ‘Drumtechnisch springt het nummer niet het meest in het oog, maar er zit wel een flow en veel dynamiek in. Qua akkoorden en melodie is het vintage Genesis. Het ene moment speel je losjes een soepel vloeiend couplet, het andere ben je op je toms aan het beuken. Als in een speelfilm gaat het alle kanten op. Ik speel het liefst met mijn ogen dicht, terwijl ik me laat meevoeren.’

Tekst: Tom Peeters
Uit: sjoenke februari 2024

Meer nieuws

  • Gemeenschapskrant

    Ultima Thule speelt BAM!

    28/04/24

    BAM! Plots is daar die knal. Er gebeurt iets in je leven en je moet helemaal opnieuw beginnen. Wat dat kan teweegbrengen, laat Ultima Thule zien aan kleine en grote mensen vanaf 4 jaar. Verwacht een visuele explosie op het podium, én een feestje in de zaal.

  • Gemeenschapskrant
    Uitbater Pierrot Bosgaerd

    Pierrot Bosgaerd (59) van Eetstaminee @de Moelie

    16/04/24

    Pierrot Bosgaerd (59) heeft de fakkel overgenomen als uitbater van het eetcafé van GC de Moelie. Met zijn jarenlange ervaring hoopt Pierrot van de zaak een ontmoetingsplek te maken waar je voor een schappelijke prijs kan eten en drinken. ‘Tijdens de eerste weken kwamen er al mensen langs die hier nog nooit over de vloer waren geweest.’

  • Gemeenschapskrant
    Fanny Houze van vzw Nany Vanille

    Creatieve workshops voor Franstaligen

    16/04/24

    Franstalige inwoners van faciliteitengemeenten willen Nederlands spreken, maar de drempel is te hoog is. Om over die drempel te raken heeft Fanny Houze van vzw Nany Vanille samen met vzw ‘de Rand’ een reeks creatieve workshops uitgewerkt, vanaf half mei in GC de Moelie.