Gemeenschapskrant

Woordeloos, magisch theater van Tim Oelbrandt

13/05/24

Tim Oelbrandt is een meester in het combineren van magie, illusie en theater. Dat bewijst hij opnieuw met zijn voorstelling Spirals, die op 2 juni te zien is in GC de Moelie. Met in de hoofdrol een gigantische knikkerbaan.

Tim Oelbrandt
© Tine De Wilde

Tim, mensen zullen je misschien kennen van tv-programma’s als Dat belooft voor later en Nicholas op VTM. Onlangs deed je ook een opmerkelijke passage op VRT 1 in Amai zeg wauw met Otto Jan-Ham.

Tim Oelbrandt: ‘Ik doe inderdaad regelmatig televisiewerk, voor en achter de schermen. Ik ben consultant voor theater- en tv-producties. Als een acteur bijvoorbeeld een goocheltruc moet doen in een programma of een voorstelling, roepen ze mij om die truc aan te leren. Heel tof om te doen.’

Je bent al heel lang met magie en goochelen bezig. Vanwaar die sprong naar theater?

‘Magisch theater heeft me altijd enorm gefascineerd. Ik kijk enorm op naar artiesten als James Thierrée, die vooral in Frankrijk en Wallonië volle zalen trekt. Wat hij doet is een combinatie van theater, dans, circus en magie. Hij is nota bene de kleinzoon van Charlie Chaplin. Wat die man doet op een podium is echt straf. Het staat veraf van de klassieke goochelshow en toch zit er heel veel magie in. Dat is precies wat ik ook wil doen. Weg van de clichégoochelshows en op zoek gaan naar andere manieren om het publiek te verwonderen.’

Wat stoort je aan die klassieke goochelshows?

‘De clichés en oubollige trucjes die altijd opnieuw worden bovengehaald. Dat stramien van de ene waanzinnige truc na de andere met daartussen telkens een applaus. Dat applaus bewijst dan wel dat je iets gedaan hebt waar de mensen in het publiek niets van snappen, maar voor mij komt dat over als een wedstrijdje om het verste plassen. De goochelaar is in die traditionele shows de alfaman die dingen laat zien die anderen niet kunnen, in plaats van hen verwondering te laten beleven en hen zo in een verhaal mee te nemen. Dat laatste is wat ik wil doen op het podium.’

Toch neem je nog altijd deel aan goochelkampioenschappen.

Ja, precies omdat ik aan de goochelwereld wil laten zien dat het anders kan. Op zulke wedstrijden breng ik een stuk dat rechtstreeks uit mijn theatershows komt. Om een frisse wind te laten waaien. En het werkt blijkbaar, want ik ben onlangs Belgisch kampioen geworden. Dat bewijst dat de nood er is om het anders te gaan doen. Binnenkort trek ik naar het Europees kampioenschap goochelen en ook daar ga ik proberen te scoren met magisch theater.’

Waarover gaat je voorstelling Spirals?

Spirals gaat over een man die zodanig op zichzelf is dat hij het verschil niet meer voelt tussen het echte leven en de fantasiewereld waarin hij leeft. Zijn wereld is een soort droomfabriekje dat wordt aangestuurd door de kracht van illusie en de manipulatie van een aantal objecten.’

Waaronder je fameuze knikkerbaan.

‘Klopt. Die enorme knikkerbaan is zowat mijn levenswerk. (lacht) Ik noem het voor het gemak een knikkerbaan, maar eigenlijk zitten er geen knikkers in maar biljartballen. Ik zag jaren geleden al rolling ball sculpture bij een aantal kunstenaars en ook in wetenschapsmusea voor kinderen. Ik besloot om er zelf eentje te maken in koper. Meer dan een jaar heeft het me gekost om ze te maken. Ik heb er een act rond gemaakt en daar in Nederland een goochelwedstrijd mee gewonnen. Nadien stond ze er maar gewoon te staan. Tot corona kwam. Toen heb ik het ding letterlijk van onder het stof gehaald en er een voorstelling rond gemaakt. Dat werd dus Spirals.’

Na succesvolle voorstellingen als Heen en terug en Brain freeze maakte je met Spirals voor het eerst een familievoorstelling.

‘Normaal zijn de voorstellingen die ik maak voor een publiek vanaf 12 jaar, maar ik wilde eens iets maken waarbij ook jongere kinderen magie en illusie konden beleven in het theater. Ik koos er daarom voor om een woordeloze voorstelling te maken. Laat ons zeggen dat dat een behoorlijke uitdaging was. (lacht). Bij woordeloos theater heb je een pak minder tools ter beschikking om je verhaal te vertellen. Zomaar snel schakelen tussen scènes is veel minder evident. Alles moet veel duidelijker zijn omdat je geen tekst kan gebruiken en toch mag het ook niet te voorgekauwd zijn. Niet simpel.’

Zie je ook voordelen aan een woordeloze voorstelling maken?

‘Zeker. Kinderen denken en reageren heel anders dan volwassenen. Ze zijn over het algemeen veel ongeremder als het aankomt op fantasie. Ze laten zich makkelijker meeslepen door het verhaal en genieten van de magie van de voorstelling, zonder dat ze zich zoals de meeste volwassenen de hele tijd zitten af te vragen hoe de trucs in elkaar zitten. Als je dat als volwassene in de zaal kunt loslaten, beleef je zo’n voorstelling op een heel andere manier. Ik kan het iedereen aanraden!’

Tekst: Tina Deneyer
Uit: sjoenke mei 2024

Meer nieuws

  • Skyline van fabriekterein

    Toekomstforum pleit voor Vlaamse Randregio

    14/05/24

    In hun memorandum voor de komende parlementsverkiezingen vragen de burgemeesters van Halle-Vilvoorde, verenigd in het Toekomstforum, dat bij de verdeling van de middelen van het Gemeentefonds dit gebied voortaan erkend zou worden als Vlaamse Randregio.

  • Odile Vansteenwinckel

    Odile Vansteenwinckel

    14/05/24

    ‘Met zachtheid kan je alles zeggen’, zegt Odile Vansteenwinckel op een tedere toon. Een toon die je uitnodigt om aandachtig te luisteren naar wat ze ons met haar theaterstukken over dit leven wil vertellen.

  • schapenmelker Jerome schlesser

    Schapenmelker Jérôme Schlesser

    10/05/24

    Dat Jérôme Schlesser (35) een niet-alledaagse job heeft, is het minste wat je kan zeggen. Naast pianoleraar mag hij zich ook schapenmelker noemen. Al dekt die naam niet helemaal de lading, want hij maakt ook heerlijke yoghurt en kaas van zijn eigen schapen. ‘Ik zou graag uitbreiden, maar ik wil het kleinschalig houden.’