Analyse van 6 jaar gemeentebeleid in Linkebeek
05/09/24
Met meer aandacht voor het milieu, het klimaat en burgerparticipatie deed de nieuwe bestuursploeg onder leiding van burgemeester Ghequiere een nieuwe wind waaien door de gemeentepolitiek. Het gebrek aan personeel maakte dat niet alle projecten realiteit werden.
De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018, waarbij Damien Thiéry en Yves Ghequiere niet langer op dezelfde lijst stonden, maar voor het eerst de degens kruisten, deed al vermoeden dat het politiek gezien een boeiende legislatuur zou kunnen worden. En die verwachting werd bij het vormen van de coalitie al meteen ingelost. De lijst Link@venir van Ghequiere kwam met 46 procent van de stemmen als winnaar uit de bus, maar het leverde hem net geen meerderheid aan zetels op. Na bijna 3 maanden onderhandelen slaagde hij erin om de steun te krijgen van Roel Leemans en Joëlle Grimmeau van Activ’. En zo verzeilde Damien Thiéry voor het eerst in zijn lokale politieke carrière in de oppositie, al raakte hij wel rechtstreeks verkozen als schepen. Roel Leemans kreeg de post van gemeenteraadsvoorzitter.
Geen vlotte start
De geslaagde coalitievorming stond niet gelijk aan een vlotte start voor de bestuursploeg. Vlaams minister Liesbeth Homans (N-VA) weigerde Ghequiere te benoemen tot burgemeester omwille van vermeende inbreuken bij het versturen van de oproepingsbrieven, maar de Raad van State veegde die beslissing van tafel. In de zomer van 2019 mocht Ghequiere eindelijk de eed afleggen bij de provinciegouverneur, wat betekende dat Marco Schetgen tot het schepencollege mocht toetreden.
Achter de schermen werkten Link@venir, dat eind 2019 ex-schepenen Valérie Geeurickx en Pasquale Nardone plaats zag maken voor twee jongere kandidaten, en Activ’ aan een meerjarenplan. Het investeringsbudget van 5,5 miljoen euro was voor een kleine en niet kapitaalkrachtige gemeente als Linkebeek best ambitieus te noemen. De nodige aandacht ging naar openbare werken, met een focus op meer verkeersveiligheid voor zwakke weggebruikers. Aan de gemeentegrens met Beersel kregen de Grote Baan en de Ukkelsesteenweg nieuwe voetpaden en een fietspad. In het centrum werden de Dapperensquare en de Stationsstraat onder handen genomen, en die laatste werd veiliger gemaakt voor fietsers. De Kasteeldreef is sinds enkele jaren een fietsstraat, al is het voorlopig de enige. De opvallendste maatregel voor meer verkeersveiligheid was de invoering van een zone 30 in heel Linkebeek begin dit jaar. De handhaving ervan zal de grootste uitdaging zijn, al kan de politie hiervoor de aangekochte snelheidsmeters inzetten.
Toch werden niet alle mobiliteitsbeloftes waargemaakt. De fietsstrook achter de huizen in de Hollebeekstraat in de omgeving van de Amnestysquare bleek niet haalbaar, en de nummerplaat herkennende ANPR-camera’s om zwaar vervoer tegen te gaan, zijn er niet gekomen. De gemeente wil immers inzetten op camera’s die ook aan trajectcontrole kunnen doen. Het plaatsen van afgesloten fietsboxen aan de stations en de invoering van een premie bij de aankoop van een elektrische fiets maakten duidelijk dat de nieuwe bestuursploeg bij het denken aan een vlottere mobiliteit ook aandacht heeft voor het klimaat. Niet voor niets schoof de meerderheid milieu en ecologie als prioriteiten naar voren.
Trekken aan de klimaatkar
Zo sloot de gemeente zich tijdens het eerste jaar van de bestuursperiode eindelijk aan bij het Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei. De eerste realisaties van die samenwerking werden snel zichtbaar. Een buurtpark en een natuurlijke speeltuin in de wijk Holleken vormen de voorbode van het groener en biodiverser maken van Den Bocht. Daarnaast kunnen inwoners al enkele jaren op rij plantgoed zoals bomen en hagen bestellen om thuis zelf aan de slag te gaan. Verder sloot Linkebeek zich – als laatste gemeente van Vlaanderen – aan bij een Energiehuis. Zo komen Linkebekenaren in aanmerking voor voordelige renovatieleningen van de Vlaamse overheid. Inwoners die het niet breed hebben, kunnen een gratis energiescan laten uitvoeren om te weten te komen hoe ze hun energieverbruik met enkele eenvoudige ingrepen kunnen verlagen.
De gemeente gaf ook een aanzet om haar eigen patrimonium duurzamer te maken. Een nieuw en beter geïsoleerd dak voor de Hoeve Holleken was het eerste project. De plannen voor een energiezuiniger schoolgebouw werden dan weer bemoeilijkt door het niet verkrijgen van Vlaamse subsidies. De ledverlichting langs het hockey- en voetbalveld aan Den Bocht zou de gemeentelijke energiefactuur moeten drukken. Uit de rapportering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact komt naar voren dat de gemeente nog heel wat werk heeft. Ze probeerde de inwoners met verschillende initiatieven wel mee op de klimaatkar te krijgen. Onder meer door inwoners aan te moedigen om voor een zacht prijsje watertonnen aan te kopen om bij hevige regenval water te kunnen bufferen en het nadien bij droogte te kunnen gebruiken.
Het was een werkgroep van burgers die het regenwatertonnenproject mee in goede banen leidde. De bestuursmeerderheid had immers vooropgesteld om de Linkebekenaar meer bij het beleid te betrekken en hen inspraak te geven. Geëngageerde burgers konden hun ei kwijt in diverse werkgroepen die fungeren als adviesorgaan. De gemeente ging zelfs nog een stapje verder door inwoners geld toe te stoppen om zelf een zogeheten ‘participatief project’ te realiseren, met als voorwaarde dat het moest bijdragen tot het verfraaien of gezelliger maken van de gemeente. Het initiatief, dat al tot tweemaal toe werd gelanceerd, kende met telkens twee initiatieven een eerder aarzelende start.
Personeelstekort
Verschillende dossiers bleven – om diverse redenen – liggen. Van de vernieuwing van het OMCW-gebouw in de Beukenstraat, bedoeld om de toegankelijkheid te verbeteren, kwam nog niets in huis. De geplande forse uitbreiding bleek niet haalbaar en dus stuurden OCMW en gemeente hun plannen bij. Op de uitvoering is het wachten tot de volgende legislatuur. Ook het plan om van de oude, verlaten zwembadsite langs de Brouwerijstraat een groene en doorwandelbare oase te maken, kende nog geen uitvoering. Enkele geplande openbare werken werden doorgeschoven. De meerderheid wijst hiervoor onder meer naar het tekort aan personeel, wat al jaren een probleem is. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Want het personeelstekort zorgde ervoor dat de gemeentekas minder zwaar te lijden had onder de door de stijgende index toegenomen lonen. Doordat verschillende projecten niet uitgevoerd werden, kon de gemeente keer op keer groene cijfers voorleggen. De oppositie, onder leiding van Damien Thiéry, was niet onder de indruk. ‘De cijfers zijn niet zo slecht omdat veel werken niet zijn uitgevoerd. Veel investeringen staan in de wachtrij, onder meer door een gebrek aan personeel’, zo luidde zijn kritiek.
Op de gemeenteraden ging het er bij momenten bitsig aan toe tussen Thiéry en burgemeester Ghequiere. Daarbij werd die laatste gesteund door de andere leden van het schepencollege. Al veranderde dat college wel enkele keren van samenstelling. In de zomer van 2021 hield Marco Schetgen het om persoonlijke redenen voor bekeken, een jaar later vertrok Mariette Wennmacher om gemeentelijke bibliothecaris te worden. En zo deden Cédric Letier en Benjamin Daro hun intrede. Bij de gemeenteraadsverkiezingen krijgt het tweetal een prominente plaats op de lijst van Ghequiere. Het lijkt opnieuw een strijd te zullen worden met de lijst van Damien Thiéry. Het wordt ook uitkijken naar welke rol Activ’ zal kunnen spelen na de stembusslag.
GEN
Wie er ook aan zet komt, zal niet om het GEN-dossier heen kunnen. De verdubbeling van spoorlijn 124 beroert al decennia de gemoederen in Linkebeek. Omwonenden en de gemeente slaagden er telkens in om met beroepsprocedures het project tegen te houden, maar het werd duidelijk dat Infrabel en de hogere overheden wilden doorzetten. De gemeente bleef deze legislatuur rond de onderhandelingstafel in de hoop al haar verbeterpunten te kunnen doorduwen om de impact op de omgeving tot een minimum te beperken. Het bleek ijdele hoop. Toen de Vlaamse Regering eind vorig jaar groen licht gaf voor het gewestplan dat de aanleg van twee extra sporen en de fietssnelweg mogelijk maakte, ging het schepencollege in beroep. Het is dus een kwestie van tijd vooraleer het GEN-dossier de volgende legislatuur weer komt bovendrijven.
Tekst: Jelle Schepers
Foto: © Tine De Wilde
Uit: sjoenke september 2024