Gemeenschapskrant

Kat met laarzen

05/12/22

'Kat met laarzen' gaat over een jongen in een marcelleke – Marcel – die als erfenis van zijn vader een kat krijgt. Niet meteen zijn gedroomde cadeau. Tot blijkt dat die kan toveren, en hem uiteindelijk aan een kasteel en prinses helpt.

Hoe zou je Kat met laarzen omschrijven?

‘Als een warm bad, mede dankzij het verrassende decor en het magische lichtplan. Zo wordt op het houten speelvlak telkens een nieuwe wereld gecreëerd. Ik denk bijvoorbeeld aan de oude molen die je kan horen, zien en voelen. Of het kasteel van de koning, dat door de vele spiegels meer vertelt over wie de man echt is. Een sfeer die Pietro van Sprookjes enzo als geen ander kan oproepen, door simpelweg een object of lichtspel toe te voegen aan het decor.’

Werd jij als acteur bij het creatieproces betrokken?

‘Ik heb mee gesleuteld aan de herwerking van de tekst. Lang geleden werd daar een Italiaanse versie van gemaakt. Die hebben Pietro en ik deels behouden, maar ook wat aangepast, omdat het Italiaanse theater ouderwetser is dan het Vlaamse. De tekst mocht wat frisser.Aangezien Pietro van origine Italiaans is, spreekt hij naast Nederlands vooral Engels en Italiaans met mij. Daardoor praten we trager met elkaar. Als je in een andere taal met elkaar communiceert, denk je immers meer na over je woorden vooraleer je iets zegt. Het is heel fijn om op die manier te kunnen samenwerken.’

Gebruik je veel tekst in de voorstelling?

‘Toch wel. Al betekent dat niet dat de voorstelling moeilijk te volgen is voor wie niet zo veel Nederlands kent. Het beeld ondersteunt vaak het verhaal. We volgen de originele verhaallijn van het sprookje. Wie De gelaarsde kat kent, is meteen mee.’

Jij speelt alle personages zelf. Hoe zorg je ervoor dat dit niet verwarrend overkomt?

‘Door de contrasten tussen de personages groot genoeg te maken. Een accent, dialect, kostuum of attribuut toevoegen doet heel veel.’

Hou je zelf van sprookjes?

‘Ik ben een verhalenman en zie sprookjes als een inspiratiebron voor nieuwe verhalen. Veel verhalen zijn bovendien ook sprookjes. Ze hebben iets warms. Laat dat iets zijn wat mensen vandaag net kunnen gebruiken.’

Wat wil jij het publiek meegeven met deze voorstelling?

‘De kat zegt regelmatig: Alles komt goed. En zo is het ook. Ik moet dan denken aan de woorden die mijn moeder vroeger zei: Alles komt goe. Alleen niet vandaag. Dat idee heb je ook nodig om verder te kunnen. Denk bijvoorbeeld aan het klimaat. Je moet hoopvol zijn en blijven. Anders wordt het leven veel te zwaar om dragen. Daarnaast zorgt de kat ervoor dat de jongen zich niet alleen voelt. En dat betekent ook veel. Daarom doe ik een warme oproep aan iedereen: Breng iemand mee naar de voorstelling die er deugd van kan hebben. Te veel alleen zijn is dodelijk. Laat het theater een mooie plek van ontmoeting zijn.’

Tekst: Veerle Weeck
Foto: © Rudi Schuerewegen
Uit: sjoenke december 2022

Meer nieuws

  • Gemeenschapskrant

    Comp. Marius gaat op zoek naar echte liefde in 'Anatole'

    05/12/22

    De liefde. Het is een onderwerp waarover je uren kunt praten. Je kunt er ook een komisch theaterstuk over maken zoals Comp. Marius deed met 'Anatole'. Zijn de acteurs er zelf wijzer door geworden? ‘De liefde is niet te begrijpen. En dat is maar goed ook.’

  • Gemeenschapskrant

    Filmmaker Marc-Henri Wajnberg

    05/12/22

    Vanuit hartje Linkebeek maakt Marc-Henri Wajnberg films waarmee hij heel de wereld weet te bereiken. Of hij daarvoor een gouden regel hanteert? ‘Respect hebben voor je onderwerp.’

  • Gemeenschapskrant

    Kijk! Een vogel

    05/12/22

    Begijn Le Bleu is beroepsvogelaar geworden. In de vogelvertelling Kijk! vertelt hij honderduit over de geneugten van het kijken naar vogels in de natuur. Le Bleu blikt ook vooruit naar het Grote Vogelweekend op 28 en 29 januari, wanneer Vlamingen vogels tellen in hun tuin om de tuinvogelpopulatie in kaart te brengen.