Gemeenschapskrant

Pierrot Bosgaerd geeft café De Postwereld tweede leven

08/06/23

Het bekende volkscafé De Postwereld op ‘t Holleken is nu brasserie The Post. Pierrot Bosgaerd stond vroeger met een pint aan de toog en wilde het karaktervolle pand bewaren. Daarom nam hij de zaak over. ‘Ik verwachtte niet dat het zo’n succes zou worden.’

Twee jaar geleden, op 8 mei 2021, opende Pierrot Bosgaerd de horecazaak The Post. De naam verwijst naar De Postwereld, de bruine kroeg waar inwoners van ‘t Holleken jarenlang hun pint kwamen drinken.

Een van de trouwe klanten was Pierrot Bosgaerd. ‘Ik kom van Dilbeek, maar woon al twaalf jaar in Linkebeek. Ik volgde mijn vrouw naar hier’, vertelt Pierrot. ‘Ik kwam regelmatig naar het café en vond het hier gezellig. De vorige uitbater moest om gezondheidsredenen stoppen. Enkele trouwe klanten namen het initiatief om afwisselend het café open te houden, maar dat kon niet blijven duren. Door de coronapandemie bleef het café helemaal dicht.’

Plots caféuitbater

De vorige uitbater, die helaas is overleden, contacteerde Pierrot Bosgaerd met de vraag om de zaak over te nemen. ‘Ik ging daarop in omdat ik wilde dat dit karaktervolle, bruine café bewaard bleef. Een andere uitbater zou het interieur kunnen veranderen of het gebouw slopen. In ‘t Holleken sloten al enkele zaken, zoals de apotheek en kruidenierszaak. Ik wilde niet dat hetzelfde gebeurde met het café’, vertelt Pierrot

De kroeg behield haar eigenheid én vernieuwde. ‘De toog, de bar, de biljarttafel en de vloer bleven hetzelfde’, zegt Pierrot. ‘De meeste tafels en stoelen waren stokoud en vervingen we. Maar het nieuwe meubilair past bij het originele interieur. Enkele oude stoelen en barkrukken bleven staan. Een deel namen de klanten mee naar huis, de rest sloegen we ergens op. Daarmee naar het containerpark gaan, kregen we niet over ons hart. De banner buiten aan het café met het opschrift ‘Postwereld’ blijft voorlopig ook hangen.’

Van café naar brasserie

In het begin was The Post enkel een café. Maar dat veranderde snel. ‘Ik wilde het café samen met mijn schoonzoon enkele dagen per week openhouden.’ Dat viel tijdens de coronapandemie, veel volk konden de kersverse uitbaters dus niet ontvangen. Meer dan drie tafels op het terras en enkele in de tuin was niet toegestaan. Maar tijdens de zomer en het Europees kampioenschap voetbal, stond de overheid meer toe. Dat was een impuls voor de zaak.

‘Het aantal klanten nam toe. We begonnen klein en serveerden enkele hapjes. Dat wilden we zo houden. Tot enkele klanten ons vroegen om op de nationale feestdag op 21 juli iets speciaals te doen. We kozen voor mosselen en americain met friet op het menu. Die dag hadden we 94 reservaties. Dat zette ons aan om ons menu uit te breiden. We begonnen met vijf à zes gerechten. Daarna voegden we nog enkele voorgerechten toe. We namen meer personeel aan en er stapte een extra vennoot in de zaak.’ Zo groeide The Post uit tot een klein bedrijf. ‘Ik verwachtte dit niet’, zegt Pierrot.

De afgelopen twee jaar waren bijzonder druk. Vooral het begin was een uitdaging. ‘Een eigen zaak opstarten vraagt veel werk. In het begin was ik altijd aanwezig om alles in goede banen te leiden. Op dat moment werkte er minder personeel. De inkomsten waren lager en we moesten investeren. In elektriciteit, verwarming, een keuken en een veranda. We moesten ook in orde zijn met alle wetgeving en reglementen’, vertelt Pierrot. ‘Toen ik de zaak wou vernieuwen, had ik nog een traiteurszaak. Ik probeerde beide te combineren, maar dat bleek niet doenbaar.’

Ze komen van ver

Nu is het rustiger. ‘Ik ben omringd door een sterk team van geschoolde mensen. De zaak draait goed. Iedere avond zitten we vol en ’s middags is het ook druk. Mensen komen vanuit Sint-Genesius-Rode en Ukkel tot hier. Soms van nog verder zoals Halle, Pepingen of Lennik. De prijs-kwaliteitverhouding is hier goed. Door mijn dertig jaar ervaring in de horeca, bouwde ik goede contacten met leveranciers uit. Dat loont.’

The Post groeide uit tot een bloeiende brasserie. Maar de eigenheid van het oorspronkelijke café bewaren, blijft voor Pierrot even belangrijk. ‘De roots van het café behouden we. Een pintje komen drinken is nog altijd mogelijk. Dat kan aan de toog, maar we houden ook twee of drie tafels vrij.’

Die eigenheid appreciëren de klanten. ‘Sommige vragen expliciet voor een tafel binnen om de sfeer op te snuiven. Maar in de veranda is het ook gezellig. Aan de muur hangen foto’s van Linkebeek van vroeger. Vooral onze oudere klanten vinden dat aangenaam omdat ze die plekken herkennen. Van sommigen kregen we zelfs oude foto’s. In het café binnen hangen dan weer foto’s van Belgische beroemdheden. Degene die langskwamen, ondertekenden de foto. Zoals Angèle die opgroeide in Linkebeek en hier soms met haar vader komt.’

The Post is iedere dag (behalve op dinsdag) open vanaf 11.30 uur. Een tafel reserveren kan via 0473 32 72 79. Adres: Hollebeekstraat 237, 1630 Linkebeek.

Tekst: Jelle Schepers
Foto: © Tine De Wilde
Uit: sjoenke juni 2023

Meer nieuws

  • ‘Zoektocht naar de perfecte klankkleur, stemgeluid en harmonie’

    24/04/25

    Frederik Neyrinck componeerde de muziek bij theaterstuk Landru.

    In de huid van een seriemoordenaar kruipen. Jan Decleir doet het op meesterlijke wijze in Landru. Of wij als publiek zijn denkwereld kunnen vatten? De muziek van Frederik Neyrinck helpt ons om ietsje dichter te komen bij dat wat niet te vatten valt.

  • Familiedag (voor kinderen van 4 tot 8 jaar en hun (groot)ouders

    04/04/25

    Waarom maken we van twee familievoorstellingen geen gezellige familiedag? De vraag in de Moelie stellen, is ze meteen beantwoorden, want het gemeenschapscentrum organiseert zijn eerste familiedag op 18 mei.

  • ‘We trekken er vaak op uit’

    04/04/25

    Al een tiental jaar wonen Aline Deneyer (97) en Yann Tonuang (66) in het Bloemhof onder hetzelfde dak. Een koppel is het tweetal niet, maar ze kunnen het wel goed met elkaar vinden. Geregeld gaan ze zelfs samen op vakantie. ‘Ik ben blij dat ik hier niet alleen ben. En Yann zorgt goed voor mij. Sinds hij er is, is mijn leven veranderd.’